I myself am the sun
African Documentary Filmmaking from the 1970s to the 2020s
For decades, African films have been narrated by Western filmmakers who were given support and funding to go on the continent, make films about people, then go back to their original countries to screen their work. Direct cinema started with film actualities in 1896. This was followed by missionary
cinema, used in order to christianize people, and propaganda cinema, which appeared to legitimize colonial campaigns led by various European countries. Eventually, ethnographic cinema took over, with slightly more humanity, but still with an external gaze on local people.« Among all these kinds of direct cinema, Western filmmakers didn’t return to the location to present their films. Some
didn’t even pay their local teams and some used the chosen protagonists to tell another story than was announced. For all these reasons, having African filmmakers talking about African people was a tremendous opportunity to spread another narrative, to express different concerns, or to depict people differently.
Dignity, self-sufficiency, and equality have always been extolled by African filmmakers. To understand this mindset, let’s refer to the Senegalese film pioneer Sembène Ousmane (1923-2007) in Férid Boughedir’s CAMÉRA D’AFRIQUE: “Let’s be very clear, Europe is not my center, Europe is on the outskirts of the African continent. (…) Why be a sunflower and turn toward the sun? I myself am the sun”. Of course, Sembène Ousmane was a narrative director. But the fight he led, along with other pioneer directors on the continent was the same: to make African films for African audiences. On the occasion of the 10th anniversary of DOK.network Africa at DOK.fest München, six African film professionals were invited to select important African documentaries: Judy Kibinge and Mudamba Mudamba (DOCUBOX, Film Fund, Nairobi / Kenya), Alex Moussa Sawadogo (FESPACO, Filmfestival, Ouagadougou / Burkina Faso), Mandisa Zitha (ENCOUNTERS, Filmfestival, Cape Town / South Africa), Mohamed Said Ouma (Documentary Africa, Network, Nairobi / Kenya) and myself, Claire Diao, film critic and author of this essay. Following our recommendations, a final retrospective of six titles was assembled, representing a wide range of documentaries from the 1970s to the 2020s, from Western, Central or Eastern Africa. Making this selection proved to be a hard task, as tons of documentaries have been directed on the continent and numerous filmmakers have been recognized by the international film industry.
As you will see, one common point to the features selected for this 2023 retrospective, is the use of a personal narrator to recount the situation of his*her family, society, or country. Because personal is more than ever universal. Whatever skin color, religion or cultural origin the protagonist may have.
Claire Diao
––––––––––––––––––––––––––––
Africa, I will fleece you
Kamerun, Frankreich, Deutschland (1992), Jean-Marie Teno / 88 min., OmeU
Filmemacher Jean-Marie Teno wandelt mit seiner Begleitung Marie durch die Straßen Yaoundes auf der Suche nach der kamerunischen Kultur. Mit bissigem Humor führt Teno durch die Komplexität des Kolonialismus und seinen Folgen. Archivmaterial, fiktionale Elemente und Interviews verbinden sich zu einem Filmkunstwerk, das eine neue Form der dekolonialisierten Ästhetik und eines Kinos des Widerstands darstellt.
Spielungen
05. Mai 2023 | 18:00 | Filmmuseum
12. Mai 2023 | 19:30 | Deutsches Theater Silbersaal
Caméra d'Afrique – African Cinema: Filming against all odds
Tunesien, Frankreich 1983, Férid Boughedir / 98 min., OmeU
Als „Filmen gegen alle Widrigkeiten” beschreibt der tunesische Filmemacher Ferid Boughedir das Filmschaffen der Pionier*innen des Afrikanischen Kinos. In Interviews mit Sembène Ousmane, Med Hondo und Safi Faye sowie Filmausschnitten aus ihren Filmklassikern verdichtet er die Dringlichkeit, Politik und Ästhetik des jungen afrikanischen Autor*innenkinos. Ein filmhistorisches Dokument von unschätzbarem Wert.
Spielungen
04. Mai 2023 | 20:30 | Filmmuseum
07. Mai 2023 | 17:30 | Rio 2
Espoir-Voyage
Frankreich, Burkina Faso 2011, Michel K. Zongo / 81 min., OmeU
Joanny Zongo verlässt seine Heimat Burkina Faso, um an der Côte d’Ivoire Arbeit zu finden. Jahre später erfährt die Familie von seinem Tod. Filmemacher Michel K. Zongo macht sich mit seiner Kamera auf die Suche nach dem Leben seines großen Bruders, den er nie kannte. Auf den Kakaoplantagen im Nachbarland findet er Antworten. Eine familiäre Spurensuche in Westafrika, die heute aktueller ist denn je.
Spielungen
06. Mai 2023 | 21:00 | HFF - Kino 1
13. Mai 2023 | 18:00 | Filmmuseum
Letter from my village
Senegal 1975, Safi Faye / 90 min., OmeU
Die senegalesische Ethnologin und Filmemacherin Safi Faye sendet uns einen filmischen Brief aus ihrem Heimatdorf: „Ihr werdet einen Augenblick bei mir leben“. Wir begegnen Fayes Großfamilie, Bauern, die Erdnüsse anpflanzen und unter den Folgen des ausbleibenden Regens und der Monokulturen leiden. Die Ernten sind mager, das Essen wird knapp. Eine poetische und zugleich hochpolitische Milieustudie.
Spielungen
07. Mai 2023 | 15:00, Filmmuseum
09. Mai 2023 | 20:30, Filmmuseum
The Letter
Kenia 2019, Maia Lekow, Christopher King / 81 min., OmeU
Immer wieder werden ältere Menschen in der Küstenregion Kenias der Hexerei angeklagt oder Opfer familiärer Gewalt. Der traditionelle Respekt vor dem Alter scheint ausgehebelt. Geht es am Ende allein um wirtschaftliche Gier? Ohne Vorverurteilung setzt sich der Film in Form einer persönlichen Reise mit dem Phänomen Hexerei auseinander und zeichnet dabei das eindrückliche Bild einer Gesellschaft im Umbruch.
Spielungen
08. Mai 2023 | 18:00 | HFF - Kino 2
11. Mai 2023 | 18:00 | Filmmuseum
Talking about trees
Frankreich, Tschad, Deutschland, Qatar, Sudan 2019, Suhaib Gasmelbari / 93 min., OmeU
Die sudanesischen Filmemacher Ibrahim, Manar, Suliman und Eltayeb wollen ein Freilicht-Kino, das „Theater der Revolution“, in Khartum wiedereröffnen. Mit Kreativität, Humor und der Liebe zum Film kämpfen die älteren Herren gegen Stromausfälle, die Behörden und den Ruf des Muezzins. Ein seltener Einblick in die vergessene sudanesische Filmgeschichte und eine Liebeserklärung an das Kino und die Freundschaft.
Spielungen
06. Mai 2023 | 18:00 | HFF - Kino 1
10. Mai 2023 | 18:00 | City 2